LED یا LCD
نوشته شده توسط : نوین

LED مخفف واژه Diode Light Emitted و به معناي ديود ساطع کننده نوراست.

ديودهاي ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ ديودها هستند که ديودها نيز زير گروه نيمه هادي‌ها به شمار مي‌آيند.

خاصيتي که LED ها را از ساير نيمه‌‌هادي‌ها متمايز مي‌کند اين است که با گذر جريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور از آنها ساطع مي‌شود.

LED ها تا اواخر دهه گذشته فقط مي‌توانستند سه نور آبي، سبز و قرمز توليد کنند که اين موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما اين اواخر LEDهايي با رنگ آبي وارد بازار شده‌اند که مي‌توانند نور سفيد با هاله‌اي از رنگ آبي توليد کنند.

به همين دليل درآينده نزديک مي‌توان شاهد استفاده از اين تکنولوژي در توليد تلويزيون و مانيتور بود.

 

کاربردهاي LED

led & lcd

LED ها که از دهه‌هاي گذشته در الکترونيک مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، عموما براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا مورد استفاده قرار گرفتند، اما در‌حال‌حاضر LED ها به نحوي ساخته مي‌شوند که نور را در جهت خاصي متمرکز مي‌کنند و به صورت چيپ‌هاي کوچکي هستند که معمولا داخل يک شيشه گنبدي شکل قرار مي‌گيرند و داراي سايز چوب کبريت هستند و به سختي مي شکنند.

طبق اعلام محمد جمشيدي، يک کارشناس حوزه سخت‌افزار، بزرگ‌ترين مشکل لامپ‌هاي LED رنگ آن‌ها بود

اما اکنون به آساني با تغيير در ساختار فيزيکي و مواد تشکيل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌هاي مختلف و با طول موج مشخص با رنگ کاملا خالص توليد مي‌شود.

به عبارتي LEDها فاقد پرتوهاي مادون قرمز و فرابنفشي هستند که ساير صنايع روشنايي ايجاد مي‌کنند و LEDها به سلامت چشم و محيط آسيب نمي‌رسانند

به گفته اين کارشناس، LED هاي سفيد قابليت توليد همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار کمي در مقايسه با ساير لامپ‌ها و LED هاي قديمي، براي توليد روشنايي استفاده مي‌کنند، به همين دليل روز به ‌روز استفاده از آن‌ها بيشتر شده است.

به گفته اين کارشناس با توجه به مزاياي استفاده از لامپ‌هاي LED پپش‌بيني مي‌شود تا کمتر از 5 سال آينده شاهد تحولات عمده‌اي در عرصه محصولات روشنايي و حتي تصويري باشيم.

لامپ‌هاي‌LED همچنين شماره‌ ها را روي ساعت‌هاي ديجيتالي نشان مي‌دهند، اطلاعات را از کنترل تلويزيون مي‌فرستند و نور آن‌ها نشان مي‌دهد که چه زماني تلويزيون روشن است.

LED ها همچنين تصاوير را روي تلويزيون‌هاي پلاسما نشان مي‌دهد و با توجه به مصرف پايين و شدت نور بسيار عالي در رنگ‌هاي مختلف در روشنايي و چراغ‌هاي خودرو کاربرد وسيعي دارند.

فانوس‌هاي LED نيز که در چراغ‌هاي راهنمايي به منظور صرفه‌جويي در مصرف برق و کاهش خطاي ديد رانندگان قرار گرفته يکي ديگر از کابردهاي لامپ ‌هاي LED است.

البته لامپ‌هاي LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نيز به کار برده مي‌شوند و باعث روشنايي و وضوح بيشتر تصوير مي‌شوند شرکت‌هاي توليد‌کننده مانيتور نيز در اين زمينه اقداماتي کرده‌اند.

led & lcd

نمايشگرهاي LED

اگرچه کارشناسان معتقدند استفاده لامپ‌هاي LED نسبت به لامپ‌هاي فلورسنت و ... مزاياي بيشتري دارد اما به دلايلي هنوز در بخش توليد تلويزيون و مانيتور شرکت‌هاي توليد‌کننده، محصولات زيادي به بازار عرضه نکرده‌اند.

به‌کارگيري لامپ‌هاي LED در توليد مانيتور و تلويزيون‌ باعث مي‌شود وضوح تصوير حدود 100 برابر بالاتر از LCD هاي معمولي شود. اما هنوز استفاده از اين لامپ‌ها در مانيتور و تلويزيون‌ چندان رايج نشده است و شرکت سوني در اين زمينه تنها يک مدل تلويزيون در سايز پايين‌تر از 27 اينچ وارد بازار کشور ژاپن کرده است.

LED يک تکنولوژي جديد است که هنوز در زمينه مانيتور وارد بازار داخلي نشده است و دليل اين مساله را نيز مشخص نيست.

لامپ‌هاي LED نمي‌توانند نور سفيد خالص توليد کنند استفاده از اين تکنولوژي در توليد مانيتور با اختلال روبه‌رو شده است.

عرضه‌کننده مانيتورهاي BENQ نيز از عدم استفاده از لامپ‌هاي LED در توليد مانيتورهاي اين شرکت خبر داد و گفت: مانيتورهاي LED حتي در سطح جهاني نيز در بازار موجود نيستند.

لامپ‌هاي LED نسبت به لامپ‌هاي فلورسنت و ... که در توليد مانيتور به کار مي‌روند بزرگ‌تر هستند و کاربرد چنداني در توليد مانيتور ندارند.

 

به گفته وي، از اين لامپ‌ها در ساخت تابلوهاي تبليغاتي لامپي که در سطح شهر موجود است استفاده مي‌شود و مانيتوري که از لامپ‌هاي LED در ساخت آنها استفاده شده باشد وجود ندارد.

LED، يک تکنولوژي جديد است که از نظر کارايي تفاوت چنداني با تکنولوژي سابق مانيتورها ندارد و مزيت مهم آن برگشت‌پذيري به چرخه طبيعت است.

اپل به منظور حمايت از محيط‌زيست، قصد دارد از موادي در توليد کالاهاي خود استفاده کند که به طبيعت برگشت‌پذير هستند. به همين منظور به جاي استفاده از پلاستيک در توليد محصولاتش از آلومينيوم و تيتانيوم استفاده مي‌کند و در توليد مانيتورهايش نيز قصد دارد از لامپ‌هاي LED استفاده کند.




:: بازدید از این مطلب : 1821
|
امتیاز مطلب : 721
|
تعداد امتیازدهندگان : 239
|
مجموع امتیاز : 239
تاریخ انتشار : جمعه 25 دی 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: